slide show

elsa♥

Publicerat: 2012-07-21 av Ungponnyryttarna | Kategori:Alicia
vet att det är jätte många som undrar vad som hänt med elsa..så skriver allt här nu.

Igår klockan tolv på dagen ringer Emma mig & säger att Elsa har ett jätte stort sår som blöder mycket & dom trodde att det behövde sys. Såklart blev jag jätte ledsen tycker så synd om min lilla Elsa. Men ialla fall så åkte vi ditt i race-fart ringde Ann-louise flera gånger men där var upptaget så vi körde upp till Ann-louise. Sedan åkte jag,Mamma,Tina,Tanja,Ann-louise ner till hea. Ann-louise kollade på såret och benet var verkligen jätte svullet & såret behövde sys. Så vi ringde veterinären Ademar men hade tyvärr semester, så vi fick ringa Distrikten och dom sa att de skulle komma en tjej som fick sy ihop det. Vi väntade & väntade efter att vi hade ringt henne några gånger & väntat i 8h från 12.00 till 20.00 så kom hon äntligen. Såret så mycket värre ut nu än i morse & var jätte skitigt fast vi hade rengjort det men hon tog ner mulen & kliade sig på det hela tiden. Dom började med att tvätta av det och sen började dom sy. Vi fick ta extra doser på henne eftersom hon fortfarande kännde av det och hela tiden tog bort fram benen. Hon fick lika stor dos som en 700-800kg häst & hon väger själv kanske 400-450? Men ändå så kännde hon fortfarande av det när dom var tvugna att raka bort päls från såret. Efter det var hon verkligen jätte trött stog & hängde med huvudet och såg ut att trilla ihop när som helst. Dom började då att sy igen såret..Men dom kunde aldrig sy ihop hela för att där är för ''lite'' hud runt om benen. Efter det fick hon gå in i boxen & kissenödig var hon, hon hade stått & spänt sig hela tiden. Vi var tvugna att stanna kvar där någon timme till för att se så hon inte la sig ner. Hon stog bara inne i hörnet & var super trött reagerade inte på ljud osv. Men sen helt plötsligt typ en timme senare, Var det som om vaknade upp hon började gå rundor och sånt i boxen & gnägga. Typ 5min efter det började hon skaka jätte mycket, Jag bara nej vad händer nu.. Men det var bara som hon frös. Ann-louise kom ner med medecin till henne & sen stannade vi kvar ett litet tag till i stallet och snackade om allt möjligt. Elsa kommer nu få stå på boxvila i 14 dagar & sen ska vi på återbesök med henne. Antagligen kommer jag inte få rida henne på mer än en månad eftersom hon ska sättas igen & allt igen. Vi vet inte hur hon har fått såret men hon har fått det i hagen. Det kan vara något som ligger i hagen som hon trillat över eller något annat. Så vi vet inte vad hon har hittat på. Igår så kom jag hem från stallet kvart över 12 på natten/kvällen. Veterinären sa att Elsa hade både tur i otur eftersom skärsåret kunde lika bra varit lite längre ner vid leden och då hade varit mycket värre. Hon haltar faktiskt inte så mycket men vill inte stödja på det helt!
Jag hoppas min lilla Elsa blir frisk så snabbt som möjligt & jag kommer ta hand om henne och pyssla med henne varje dag. Detta är första skadan hon har fått. Jag har knappt kunnat sova i natt har bara tänkt på det hela tiden :'( Men nu vet ni iallafall vad som har hänt! Såret så mycket värre ut sen & hade bredat sig mer.


vi fixar detta tillsammans min fina lilla Elsa<3 jag älskar dig mest!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback