slide show

åsiktsinlägg.

Publicerat: 2012-07-05 av Ungponnyryttarna | Kategori:Felicia
Nu kommer ett litet kort åsiktsinlägg här!

Som sagt hästar är det ända djuret i Sverige som man får lov att slå. Enligt mig låter det helt sjukt! Oftast om jag ser någon som jag tycker faktiskt gör fel med sin häst säger jag till personen. Tycker absolut inte det är okej att man rycker hästen i munnen bara för den inte står stilla.. eller att man piskar den för att den gör fel. Hästarna har faktiskt känslor precis som du & jag. Dom kan också ha dåliga dagar & då får man faktiskt bara acceptera det! Helt ärligt tycker jag spöet används på fel sätt (inte av alla då), hästen ska absolut inte behöva vara rädd för ett spö, som tyvärr jätte många hästar är :/, spöet ska inte vara någon ''bestraffning'' utan spöet ska vara ett hjälpmedel som hjälper hästen & ryttaren. Inte göra så att den får ont av det! När jag rider så rider jag oftast med ett dressyrspö när jag rider dressyr & då använder jag dressyrspöet som en liten extra skänkel eller vad man nu kallar det. Alltså som ett hjälpmedel! Om Elsa skulle göra fel någon gång tex, ha fel galopp ALDRIG att jag då skulle ge henne ett rap i röven liksom. no way säger jag bara! Varför ska man igentligen slå på hästen? det finns ingen som helst anledning. En häst vill oftast inte skada oss eller något sånt, men ibland råkar den göra saker som igentligen inte är meningen! ex, häromdagen skulle jag ge Elsa en godis såklart tar hon mitt finger i stället och fy f*n vad det gjorde ont.. Men det var ju dock inte Elsas fel?! det var ju jag som inte var så noga med hur jag gav det. I sånna lägen tror jag det är många som faktiskt reagerar helt fel mot hästen. Om Elsa får för sig att göra något konstigt/annorlunda försöker jag alltid tänka varför hon gör som hon gör, & oftas då förstår man varför! Om hästen kanske har ont i ryggen så kanske den sparkar mycket & den sparkar ju inte bara för att den är dum då eller hur? den gör ju det för att vissa oss att det är något som inte står rätt till. När hästarna gör någonting som är annorlunda osv så är det många som piskar på den istället för att tänka om det är något som är fel! Med denna texten vill jag bara säga att snälla använd spöet på rätt sätt.. Sen finns det såklart dom också som använder det helt korrekt, men i denna texten ville jag ta upp dom som just inte gör det. Kommentera gärna vad ni tycker om detta, så kanske jag tar upp & visar några kommentar ifrån er som jag tycker är bra. ciao



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback